Ako žralok v odpadoch

Hospodárske Noviny nás označili, ako žralok v odpadoch.

Presnosťou zarábajú milióny. Na odpade.

(Hospodárske noviny, 28.mája 2013)

Rodina Adamčovcov zo Šintavy začala malou výkupňou zberných surovín. Dnes je z firmy žralok v odpadoch.

Bratislava – V odpadovom hospodárstve možno slušne zarobiť. Ak viete, ako na to. Nie každému sa podarí pracovať v tomto ťažkom odbore tak distingvovane ako šintavskej rodine Adamčovcov a ich firme Adawaste. Z malej výkupne, ktorú prevádzkoval Michal Adamča starší, je dnes spracovateľská firma generujúca tridsaťmiliónový obrat. „Myslím si, že základom nášho úspechu je nemecká presnosť a poctivosť. Nikdy sa nestalo, aby sme čo i len deň meškali s platením faktúry,“ tvrdí najstarší syn Norbert Adamča, ktorý je finančným riaditeľom firmy.

hn-adamcovciJeden za všetkých...

Jeho otec pripisuje rast firmy svojim potomkom. Do spoločnosti podľa neho jeho traja synovia priniesli novú krv. „Pracoval som v zberných surovinách. Pred dvanástimi rokmi sme spolu s bratom založili súkromnú firmu. Nebolo to nič veľké. Mali sme jednu tatrovku, Aviu a malý lis,“ spomína Michal Adamča starší. Dnes už generálny riaditeľ firmy sa po troch rokoch fungovania kvôli rozdielnym predstavám o fungovaní so súrodencom rozišiel a odkúpil jeho podiel. Ako hovorí, bol to dobrý krok, ktorý prospel aj vzťahom v rodine. Rok čo rok pribúdali do firmy jeho synovia, najprv prostredný Michal – riaditeľ pre obchod, potom najstarší Norbert – riaditeľ pre financie, a napokon aj najmladší Marek ako technický riaditeľ. „Najväčším rozdielom, ktorý som po ich zapojení pocítil, bolo zvýšené nasadenie. Predtým sme po ôsmich hodinách vypli stroje a končili. Synovia však priniesli chýbajúcu vášeň, je to úplne o inom,“ pochvaľuje si svojich potomkov Adamča starší. Konateľkou vo firme je aj jeho manželka Veronika.

Hádky a udobrovanie
Podľa Michala Adamču mladšieho nastal najväčší rast firmy v roku 2008, keď spolu s bratmi dostali aj majetkové podiely na firme. „Pocit zodpovednosti nás nakopol, prišli prvé väčšie úspechy, noví veľkí partneri,“ približuje obchodný riaditeľ.
Siete rozhodil aj medzi veľkými spoločnosťami a podarilo sa mu k výkupu kovového odpadu získať fabriky ako Samsung či Hubert. Odpad, ktorý od týchto firiem nakúpili, spracovali a začali predávať napríklad do talianskych oceliarní. Jeho brat Norbert prišiel do firmy tri roky po ňom. A to veľmi zaujímavou cestou. „Bol som profesionálny futbalista. V Česku som sa však zranil a peniaze, ktoré som na Slovensku zarábal, boli iba na prežitie. Keď ma volali do firmy, skúsil som to,“ hovorí. Bývalý reprezentant do 17 rokov sa stal strážcom firemných financií. Tento krok hodnotí s odstupom pozitívne. Firme sa aj vďaka nemu darí. Ako však pokračuje, je čiernym Petrom rodiny. Robiť s peniazmi svojich rodinných príslušníkov nie je jednoduché.


Taliansko aj Slovinsko

Výrobný odpad, ktorý vzniká vo fabrikách, od ktorých šrot nakupujú, vozia na tri zberné dvory v Šintave, Galante a Seredi. Tam materiál spracujú na kovovú drvinu, ktorú následne predávajú firmám, ktoré ju využijú pri svojej výrobe. Klientov priberali od roku 2008 nepretržite. Dnes sú nimi najmä talianske oceliarne ABS Udine, Ferriere Osoppo, rakúske Voestalpine, Breitenfeld AG či slovinské Acroni, Metal Ravne a prístav Koper. „Tisícky ton expedujeme aj do SSM Strážske a košických oceliarní. Je to zhruba stovka vagónov mesačne,“ hovorí obchodný šéf Michal Adamča mladší. Aby dokázali uspokojiť dopyt veľkých hráčov na trhu, potrebujú zvyšovať investície do technológií. „Nákladné vozidlá, lisy a hydraulické kliešte nás stoja každý rok zhruba 500-tisíc eur. Investície od roku 2008 prakticky iba zvyšujeme,“ hovorí najmladší člen rodinnej zostavy Marek Adamča, ktorý je výrobno-technickým riaditeľom firmy. Dodáva, že hoci sa pred investíciami báli, napokon novými technológiami zvýšili objemy natoľko, že sa investície vracajú rýchlejšie ako čakali. „V roku 2010 sme mali obrat 17 miliónov eur, v roku 2011 26 miliónov eura minulý rok 30 miliónov eur. Predpokladáme, že tento rok narastieme o ďalších 15 percent,“ prognózuje Michal Adamča mladší. Adamčovci dnes zvažujú expanziu do Turecka, ale aj na domácej pôde. Predtým však potrebujú nájsť ľudí mimo rodiny, ktorým by dôverovali natoľko, aby mohli strážiť ich dobré meno.

Tomáš Lemešani HN